יום שבת, 1 במרץ 2014

פורים ועוד

פברואר נגמר, ונראה שהאביב מגיע למרות שהטמפרטורות לא ממש משתפות פעולה. זה הרושם שמתקבל כשיוצאים מהבית ורואים את הפרחים האמיצים שמעזים לפרוח בקור שעוד שורר בחוץ. אני לא אומר קור מקפיא, כי חוץ מהשלג שירד הלילה, נראה שלא ייצא למד החום שחן שמה במרפסת להגיע לתחום השלילי שלו (ע"ע מתחת לאפס).
מזג האוויר האביבי שתקף אותנו (עדיין סביב ה-4-5 מעלות) איפשר לנו לצאת לטייל בשבועות האחרונים, והתוצאות היו נהדרות (עוד על כך בהמשך).

ככל שחולף הזמן, אני מגלה שהשוויצרים הם למעשה העתק יקי של הישראלים / יהודים. איך הגעתי למסקנה המשונה הזאת? הנה שני הסברים שעולים לי בראש בשעה כה מאוחרת:

1. האותיות זהות לעברית - אני לא מתכוון לא-ב אלא לשפה המדוברת. השפה השוויצרית-גרמנית (סוג של גרמנית עם ניחוח שוויצרי שמדובר רק באזור הגרמני של שוויץ וגם בו השפה מדוברת בכמה ניבים כך ששני שוויצרים מערים שונות עשויים שלא להבין אחד את השני) כוללת את כל האותיות הכי מורכבות שהמציאו היהודים לאורך השנים ובהן צ', ש' ו-ח' שהן בחזקת בלתי ניתנות להגיה בשפות אחרות. כמו בכל שפה, גם לשוויצרים יש את המשפטים שהם מבקשים מכל "עולה חדש" לומר כדי שיוכלו לצחוק על המבטא שלו, אז להם יש את "חוחיחאשלי". כשהגיתי את זה בצורה מושלמת, החיוך נמחק להם מהפנים. מנסים לאתגר ישראלי מצוי במילים שמורכבות מהרבה ש-נים וח-תים? הצחקתם אותי.

2. השוויצרים חוגגים את פורים - אמנם פה אין את המן הרשע אבל החבר'ה פה יודעים להתחפש והרבה. היום ובשבוע שעבר הינו בשתי ערים שונות שבהן חגגו את ה-Fasnacht (הפורים השוויצרי). אם מישהו חושב שאנחנו אלה שגנבנו מהם את הרעיון להתחפש, אני שמח לבשר שאת פורים היהודי חוגגים עוד מלפני הספירה (מגילת אסתר) ואילו השוויצרים התחילו בזה 'רק' במאה ה-11. בשבוע שעבר נסענו לעיירה בשם Bubikon כדי לראות את הצעדה (העדלאידע המקומית) והיום (1.3.2014) נסענו ללוצרן בתקווה להנות יותר מאשר בשבוע הקודם. לשמחתינו היה מדהים, והשוויצרים הוכיחו שהם יודעים ויכולים להתחפש, והכי שמחתי לראות שכ-ו-ל-ם התחפשו: ילדים, הורים, קשישים ומשפחות שלמות. בנוסף לכל התחפושות, בכל פינה היו תזמורות (מחופשות כמובן) שניגנו בתופים, חצוצרות, טובה (כלי הנגינה), ועוד ועוד. הנה כמה תמונות וסרטונים מהיום:









(זהירות עם הווליום בסרטונים)
http://youtu.be/sQhmxKoLEZQ

http://youtu.be/2Xpej4qQnrc

הבנות היו מרותקות:


בגלל שלא ירד גשם, השוויצרים החליטו לפצות את האורחים וחילקו קילוגרמים רבים (אם לא טונות) של קונפטים. הבנות נהנו בטירוף:
http://youtu.be/YmYpYu_0hzw

החבורה הישראלית הנהדרת שלנו פה התחילה מסורת חדשה. הפז"מניק שבחבורה (עמית - שם לא בדוי, שנתיים פלוס בשוויץ) עובר על עיתוני הבוקר המקומיים וחולק עם הצעירים שבחבורה את החדשות המקומיות שמסעירות את חייהם של השוויצרים.
תופתעו לדעת שיש חדשות מאוד מעניינות, אבל כולן מובילות למסקנה אחת - השוויצרים לא נמצאים בסכנה קיומית.
למי שלא קרה או לא ידע, מטוס של חברת התעופה האתיופית נחטף (ע"י טייס המשנה) בשבוע שעבר והוטס לשוויץ. המטוס החטוף זכה לליווי של מטוסי קרב איטלקים כשהוא חלף בשמי איטליה, וכשהוא עבר לשוויץ מטוסים צרפתים (לא שוויצרים) ליוו אותו.
מה קרה לחיל האוויר השוויצרי שלא יכול היה לטפל בבעיה? הוא פשוט לא היה זמין. מסתבר שחיל האוויר השוויצרי לא עובד 24/7 אבל תהיו רגועים, לשוויצרים יש תוכנית להעביר את זמינות חיל האוויר ל-24 שעות עד שנת 2020.

נושאים בוערים נוספים שהטרידו את מנוחת השוויצרים השבוע (מתוך רבים אחרים):
* בחלק מתחנות הרכבת של שוויץ הורידו את מחוגי השניות מהשעונים בגלל הנטיה שלהם להתקלקל. בעקבות השינוי יש בשוויץ חשש כבד שהרכבות תתחלנה לאחר בדקה שלמה במקום בכמה שניות (שלא נדע כמה כי אין מחוג).
* כמות האבק באוויר באיזור ציריך ירדה לרמות שפל של עשרות שנים. למרות שהמדענים לא עלו על סיבה מובהקת, לנו יש את התשובה. כל האבק בציריך מצטבר בין האצבעות של אילה! פשוט לא ייאמן איך בכל פעם שאנחנו באים להחליף לה בגדים, אנחנו מגלים כמות אדירה של אבק דחוס בין אצבעות הרגליים והידיים שלה.
* השוויצרים באזור הגרמני של שוויץ מחלקים הכי מעט מחמאות לעומת האזורים האחרים במדינה ומסתבר שה-1 במרץ הוא יום המחמאות פה.

השבוע הרגשתי לראשונה זר. אמנם אני לא דובר את השפה המקומית ולא יכול לענות לאנשים שפונים אליי באוטובוס, אבל עד לפני שבוע זה לא גרם לי להרגיש בשום צורה זר. מקסימום תייר שלא מבין את המקומיים אבל יכול לתקשר איתם באחת מ-3 השפות האחרות שהוא כן מכיר.
מה קרה השבוע? המנכ"ל (שגם לא דובר את השפה המקומית בצורה שוטפת ולכן מדבר באנגלית) נעדר מהישיבה השבועית, ולכן הייתי האדם היחיד בחדר שלא דובר את השפה המקומית. מאחר והוא לא היה, הישיבה התנהלה כולה בשוויצרית, כך שלי רק נותר לבהות באוויר ולהתלהב בכל פעם שזיהיתי מילה שאני מכיר. לישיבה הבאה אני פשוט אבוא עם הסלולרי שלי. אם אני שולח לכם הודעות בוואטסאפ ביום שלישי בין 15:00 ל-15:30, תדעו שאני בישיבה... :-)

עם כבר וואטסאפ, אחרי הרכישה שלה ע"י פייסבוק (מי שלא שמע מתבקש להתחבר לעולם הזה מהר ככל האפשר) החלטתי לחפש אפליקציות אלטרנטיביות שישמרו (על פניו) על הפרטיות שלי יותר ממארק צוקרברג.
תשמחו לדעת שאין. כל האפליקציות ה"חינמיות" למשלוח הודעות מבקשות לדעת עליי הכל, כולל דברים שאני לא יודע על עצמי. בין היתר אני מתבקש לתת לאפליקציות השונות הרשאה: לדעת את מיקום שלי, מי מתקשר אליי ואל מי אני מתקשר, פרטים על אנשי קשר, לצלם תמונות וסרטונים בלי ידיעתי, חשבונות שלי ועוד מטעמים.
אם מישהו היה מבקש שאמכור לו את כל הפרטים האלה עליי הייתי דורש כמה עשרות אלפי פרנקים טובים (נניח 50,000 פרנק שוויצרי). מכאן נובע שהאפליקציה החינמית עולה לי 50,000 פרנק שוויצרי. לא מציאה גדולה.

בשקט בשקט, ובלי לספר לאף אחד, אנחנו והחברים שלנו התחלנו לדבר יידיש מודרנית. אם ההורים שלי דיברו יידיש כדי שאני והאחים שלי לא נבין על מה הם מדברים, גם חן ואני (והחברים שלנו גם) היינו צריכים לפתח שפה שנוכל לדבר בנוכחות הילדות בלי שיבינו. לצורך כך אנחנו מדברים ביידיש של שנות האלפיים, הלא היא אנגלית. פתרון נהדר לשנים הקרובות... :-)

ותמונות שלנו לפני סיום:









שיהיה שבוע נפלא לכולם.

יגאל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה